Radio KopstarFm

Free Shoutcast HostingRadio Stream Hosting

Thursday, February 26, 2015

GILIRAN MEK MULONG KE PANGGUNG SARI ISTANA BUDAYA KUALA LUMPUR - KOPSTARFM

GILIRAN MEK MULONG KE PANGGUNG SARI ISTANA BUDAYA KUALA LUMPUR
28hb Februari 2015 - 8.30malam
1hb Mac 2015 - 3.00petang


Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dengan kerjasama Istana Budaya akan mengadakan Pementasan Mek Mulung "Putera Cahaya Bulan" pada 28 Februari dan 1 Mac 2015 bertempat di Panggung Sari, Istana Budaya, Jalan Tun Razak Kuala Lumpur. Ini merupakan julung kali diadakan teater tradisional Mek Mulung di pentas yang berprestij. Pementasan Mek Mulung Putera Cahaya Bulan ini akan dibintangi oleh pelakon terkenal oleh Arja Lee, Izreen Azminda dan Hairi Safwan bersama kumpulan Seri Mahawangsa JKKN dan Kumpulan teater Akrab Kedah. 

Hal ini juga sesuai dengan visi JKKN khasnya untuk memupuk masyarakat Malaysia yang mempunyai jati diri tinggi, mengamalkan nilai nilai murni, sert mendukung seni untuk seni, seni budaya untuk kesejahteraan masyarakat dan seni budaya untuk penjanaan ekonomi.

SEJARAH MEK MULUNG

Mek Mulong (Mek Mulong) ialah teater tradisional mesyarakat Melayu yang berasal dari negeri Kedah Darul Aman, Mek Mulong dipercayai bermula di Logor Siam dan berkembang di Kampung Wang Tepus, Tanah Merah, Jitra, Kedah. Teater traditional ini menggabungkan unsur-unsur lakonan, nyanyian,tarian dan muzik dalam satu persembahan. Menurut Tokoh Mek Mulong Negeri Kedah, En.Saad Bin Taib dan En.Ahmad Shahdan, pada asalnya terdapat 20 himpunan cerita hikayat asal Mek Mulong tetapi hanya beberapa cerita yang masih kekal sehingga ke hari ini.

Teater tradisional yang berasaskan bahasa dan loghat harian Kedah akan diarah bersama oleh Saudara Saipol Bahari bin Mohd Iman dan Encik Zulkarnain Ramly serta dibantu oleh Puan Azreen Aznan sebagai Koreografer, Encik Irwan Ismadi selaku Pengarah Artistik dan Encik Yazid Zakaria selaku Pengarah Muzik.

Seramai 60 artis budaya dan pemuzik akan terlibat dalam pementasan ini yang melibatkan Kumpulan Mek Mulong Sri Mahawangsa JKKN (Gabungan Kumpulan Kesenian JKKN Kedah dan Mehawangsa Teater AKRAB), Pemuzik Mek Mulong Kg Wang Tepus, Jitra Kedah, Kumpulan Kesenian JKKN Ibu Pejabat, Kumpulan Kesenian JKKN Wilayah Persekutuan dan Pemuzik tradisional Istana Budaya.

Kehadiran pelakon utama ARJA LEE  & Pengurus Produksi - En. Rosnan Hassan (Pak Yung Malaysia)
di Konti Radio KopstarFM - Radio Komunikasi Koperasi - Unit 8, Block D4 , U2 , Solaris Dutamas, No1.Jalan Dutamas 1. Kuala Lumpur


En.Rosnan Hassan dan Arja Lee 

Promosi #MekMulong #PuteraCahayaBulan #pucabu di #kopstarfm

Single terbaru Arja Lee - Cerita Kepada Semua


No comments:

Post a Comment